• Milja Julia

Matkalla kohti unelmia - viisi keinoa tavoitteiden toteuttamiseen

Olen aiemmin kirjoittanut asioista, joissa haluan kehittyä ja sellaisista vaiheista menneisyydessäni, jolloin elämänhallintani ei ole ollut aivan parhaasta päästä. Koska haluan kiinnittää huomiota myös niihin asioihin, jotka jo sujuvat hyvin, ajattelin kirjoittaa erilaisista rutiineista ja keinoista, joiden avulla itsensä kehittäminen onnistuu. Haluan myös pois ajattelutavasta, että kaikki on joko hyvin tai huonosti tai että asiat tulisi aina aloittaa tyhjästä. Tämähän ei ole lainkaan totta, vaan eletty elämä ja erilaiset kokemukset opettavat ja vaikkei olisi aiemmin täysin onnistunut tai saavuttanut tavoitteitaan, ainakin tietää miten ei kannata toimia.

Olen vuosien aikana kuitenkin saavuttanut joitain tavoitteitani, kuten perustanut yrityksen ja hakeutunut opiskelemaan musiikkiterapiaa, valmistunut sosionomiksi, julkaissut erilaisia taideprojektejani ja aloittanut tämän blogin, joka on myös ollut tavoitteeni. Osa tavoitteista on vaatinut enemmän aikaa ja sinnikkyyttä, osa taas on ollut enemmän omasta uskalluksesta kiinni.


Esittelen seuraavaksi 5 erilaista keinoa, jotka inspiroivat minua, tukevat hyvinvointiani ja auttavat minua kohti suurimpiakin tavoitteitani.


1.Podcastit ja äänikirjat

Podcastit ja äänikirjat ovat aivan loistava keksintö ja olen kuluneiden vuosien aikana oppinut niin paljon vain kuuntelemalla. Kun psyykkinen vointini oli todella huono, ahmin läpi kaikki mahdolliset self helpiä, mindfulnessia ja masennuksesta parantumista käsittelevät kirjat. Ja nimenomaan kuuntelemalla. Myöhemmin, kun vointini on kohentunut ja olen pystynyt keskittymään muuhunkin kuin parantumiseen, olen oppinut paljon yrittäjyydestä, taloudenhallinnasta ja sijoittamisesta. Lisäksi kuuntelen myös keveämpiä podeja - joskus pitää kuunnella myös chillejä aiheita, ettei uuden oppiminen käy liian raskaaksi.


Sijoittamiseen liittyvä suosikkopodcastini on ollut Mimmit sijoittaa, josta sain itseasiassa kipinän yrityksenikin Forestflow'n perustamiseen. Muita lemppareita ovat olleet psykologiaan liittyvä Psykopodiaa, luonto- ja retkeilyaiheinen Aamukahvilla ja hauskaakin hauskempi POKS, onnelliseen työelämään ja oman unelmatyön löytämiseen liittyvä Unelmaduunarit. Tällä hetkellä motivoin itseäni juoksemaan Tarja Virolaisen Juoksijan sielu -kirjan avulla. Tajusin juuri ettei listan tekeminen ollutkaan niin hyvä idea, koska hyviä kirjoja ja podeja on niin paljon. Edellämainitut ovat olleet kuitenkin kovassa kuuntelussa.


2. Esikuvat ja roolimallit

Podcastien ja kirjojen kautta löytää helposti ihmisiä, jotka inspiroivat ja voivat toimia jopa esikuvina omalla työuralla. Jonkun ihmisen kohdalla lähestymistapa on saattanut olla hieman negatiivinen ja olen voinut tuntea kateutta siitä, mitä jollakin toisella jo on tai mitä tämä on saavuttanut. Kateuden voi onneksi muuttaa voimavaraksi ja ottaa kateuden tai ihailun kohteen tarkasteluun: mitä tuo ihminen on tehnyt ja miksi haluan sitä samaa? Miten hän on sen saavuttanut? Mistä löydän lisää tietoa keinoista, joilla voin saavuttaa saman kuin joku muu.


3. Oman elämän mindmap ja kirjoittaminen

En voi liikaa painottaa sitä, kuinka tärkeää on kirjoittaa omia ajatuksiaan ylös. Kun olen jonkin suuren kokonaisuuden tai uuden idean ääressä, lähden aina piirtämään mindmappia siitä, millaisia ajatuksia ja asioita ideaan kuuluu. Tämän jälkeen on helpompi hahmottaa, kuinka suuresta kokonaisuudesta on kyse ja mitä taas sitten itse aiheen ns. alaotsikoihin kuuluu. Tämä ei välttämättä toimi kaikilla ja kukin löytää itselleen sopivat tavat, mutta itse koen tämän selkeäksi ja nopeaksi keinoksi hahmottaa ongelmia tai ideoita.


Lisäksi kirjoittaminen sen kaikissa muodoissa: päiväkirjamaisesti, satunnaisina ajatuspläjähdyksinä, kiitollisuus- tai to do -listoina. Kaikki listat on BEST! Kannattaa myös reflektoida omaa edistymistä ja kirjoittaa siitä, mikä jo sujuu ja minkä kanssa on tekemistä.


3. Tavoitteet ja aikatauluttaminen

Tämä menee samaan kategoriaan edellisen kanssa. Omat tavoitteet kannattaa AINA kirjoittaa ylös ja pilkkoa pienempiin välitavoitteisiin. Jotta tietäisi mihin on ryhtymässä, kannattaa myös kirjoittaa se, millaista arkea ja elämää tavoitteisiin pääseminen vaatii. Heijastelen itse näitä ajatuksia tällä hetkellä keskeneräisiin opintoihini ja liikuntatavoitteisiini.


Tavoitteiden ja välitavoitteiden ylöskirjoittaminen sekä viikottainen aikataulu, esimerkiksi liikunnan suhteen, varmistaa tavoitteiden toteutumisen. Näin saa myös tilaa omaan mieleen, kun ei tarvitse jatkuvasti pitää tavoitteita ja tekemättömiä asioita mielessä vaan tietää että ne etenevät rutiininomaisesti päivä kerrallaan, laaditun suunnitelman ja aikataulun mukaisesti.


4. Keskusteleminen

Omista tavoitteista, unelmista ja haaveista kannattaa aina puhua ääneen tai kirjoittaa. Esimerkiksi Linkedin on loistava kanava ammatilliseen verkostumiseen. Sieltä saa apua ja neuvoja erilaisiin tilanteisiin. Usein joku on myös jo aiemmin tehnyt sen, jota olet itse vasta suunnittelemassa joten kaikkea ei tarvitse opetella kantapään kautta, vaan myös neuvoja voi ottaa vastaan. Unelmista ja tavoitteista keskustelu myös lisää (ainakin itselläni) inspiraatiota ja motivaatiota.


5. Nukkuminen ja säännölliset rutiinit

Tämä on niin tärkeä! Uusi aamu alkaa jo edellisenä päivänä ja se, miten valmistaudut nukkumaanmenoon vaikuttaa pitkälle seuraavaan päivään, Itse tykkään laittaa kaiken valmiiksi aamua varten aina eväistä vaatteisiin, Aina ei ehdi tai jaksa mutta silloin kun jaksaa niin aamukin alkaa paremmin. Itse reagoin väsymykseen todella voimakkaasti: kaikki ahdistaa, itkettää eikä mitään huvita tehdä. Ruokarytmit menee sekasin eikä ajatus todellakaan kulje.


Nukkumiseen liittyen kannattaa löytää myös oma biologinen rytmi, eli onko aamu- vai iltaihminen. Itse olen tosi aamuihminen eikä mikään vähänkään enemmän aivotyöskentelyä vaativa suju illalla, kun taas aamulla olen super energinen ja asiat etenee sutjakasti.


Tässä muutama itselleni tärkeä asia.

Oletko sinä kiinnostunut itsensä kehittämisestä ja jos olet, mitkä ovat tärkeimmät keinosi kun pyrit kohti tavoitteitasi ja unelmiasi?


- Milja

22 views0 comments

Recent Posts

See All
LIITY SEURAAJAKSI
  • YouTube
  • Instagram

©2020 by Milja Julia.